Skip to main content

Nukkumaanmenoaika

Vastasyntyneen uni: 0 - 3 kuukautta

 

Vastasyntyneet nukkuvat paljon, mutta eivät kovin pitkään kerrallaan. Onneksi on olemassa keinoja helpottaa vastasyntyneen vauvasi sopeutumista säännölliseen aikatauluun yhteisten rauhallisten hetkien avulla, jolloin voit edistää vauvan unta sekä tukea onnellista ja tervettä kehitystä. Vauvan elämän ensimmäiset viikot ovat totuttelua, niin vauvalle kuin sinullekin. On liian aikaista odottaa säännöllistä nukkumisrytmiä, joten ota mallia vauvastasi.

Vastasyntyneet heräilevät usein

Ensimmäisten kuukausien aikana vauva nukkuu ja heräilee pitkin päivää (ja yötä!). Vastasyntyneen nukkumisaika voi olla melko vaihteleva (10-18 tuntia vuorokaudessa), ja unet tavallisesti ajoittuvat tasaisesti päivän 24 tunnin ajalle ilman todellista eroa päivän ja yön välillä. Vauvat voivat nukkua 3-4 tuntia kerrallaan. Huomioi vauva, kun hän ilmoittaa tarvitsevansa jotain, todennäköisesti ruokkimista ... tai vaipanvaihtoa!

Miksi vastasyntynyt herää

Vastasyntynyt herää useimmiten, koska hän on nälkäinen tai tarvitsee vaipanvaihtoa. Kiinnitä huomioita äkillisiin muutoksiin vauvasi nukkumisessa - ne voivat viitata sairauteen tai nälkää lisäävään kasvuvaiheeseen.

Jokainen vauva on erilainen

Opi vauvasi väsymyksen merkit. Monet vauvat hermostuvat tai itkevät väsyessään, kun taas toiset hierovat silmiänsä, repivät korviaan tai tuijottavat tyhjyyteen. Laita vauva yöunille tai päiväunille, kun hän osoittaa olevansa väsynyt.

Opeta päivän ja yön ero

Kun vauva nukkuu päivällä, pidä valot ja äänet normaalilla tasolla. Yöllä puolestaan ​​sammuta valo tai käytä yövaloa, syötä vauva ja vaihda vaippa mahdollisimman rauhallisesti ja hiljaisesti ja rajoita vuorovaikutusta pitelemällä vauvaa kevyesti. Pian huomaat, että vauvasi pisimmät unet ajoittuvat yöaikaan.

Päiväuniaika, myös äidille ja isälle

Yritä lyhentää omaa univajettasi vauvan päiväuniaikaan. Niin houkuttelevaa kuin päiväunet olisikin hyödyntää muiden asioiden tekemiseen, voit jaksaa itse paremmin, jos nukut silloin kun vauvakin.

Luo iltarutiini

Rutiinit tuovat vauvalle turvaa. Voit halutessasi aloittaa nukkumaanmenorutiinin jo vauvan ollessa pieni, luodaksesi perustan tuleville kuukausille. Kokeile esimerkiksi antaa vastasyntyneelle lämmin kylpy, hellä, rauhoittava hieronta ja hiljainen hetki ennen nukkumaanmenoa. Tämä voi auttaa vauvaasi rentoutumaan ja helpottaa nukahtamista.

bedtime.jpg

Vauvan uni: 3-18 kuukautta

Vauvasi alkaa noin 3 kuukauden kuluttua nukkua yöllä pidempään, mikä tarkoittaa, että myös sinulle jää hieman enemmän aikaa nukkua kuin ennen.

Nukkumisrytmit alkavat kehittyä noin 6 viikon ikäisenä, ja useimmat vauvat ovat kehitykseltään valmiita säännölliseen nukkumisrytmiin 3-6 kuukauden ikäisinä. Kun vauva alkaa ymmärtää yön ja päivän eron, on täydellinen hetki parantaa nukkumaanmenorutiinia.

Kuinka paljon unta vauvani tarvitsee?

Kolmen kuukauden jälkeen vauvat nukkuvat 13-15 tuntia päivässä. On kuitenkin tärkeää ymmärtää, että kaikki vauvat ovat yksilöitä, ja jotkut tarvitsevat enemmän unta, kun taas toiset tarvitsevat vähemmän.

Kuinka usein vauvani tarvitsee päiväunia?

Vauvasi tarvitsee myös päiväunia 2-4 kertaa päivässä. Päiväunien vähentäminen ei välttämättä auta yötä - se voi johtaa yliväsymykseen ja huonompaan yöuneen - mutta vältä päiväunia liian lähellä yöunille menoa.

Taaperon uni

 

Vauvan saaminen nukkumaan ja rauhallinen uni voi usein olla haaste. Luo rutiini, joka helpottaa nukkumaanmenoa, jotta lapsi saisi tarpeeksi unta ollakseen terve ja onnellinen.

Kun taapero alkaa itsenäistyä, herkästi ajattelee hänen kasvaneen ulos vauva-ajasta. Mutta pidä mielessä, että pikkulapsilla on vielä monia samoja tarpeita kuin vauvoilla. He tarvitsevat vielä paljon huomiota, paljon hellimistä ja paljon unta. Itse asiassa taaperot tarvitsevat unta yhteensä 12-14 tuntia, yleensä 11-12 tuntia yöllä ja vielä 1 - 3 tuntia päivällä.

Leikki-ikäisen nukkumisaika

Vaikka useimmat taaperot ovat oppineet nukkumaan öisin, muutokset ja stressaavat tapahtumat, kuten siirtyminen kehdosta sänkyyn, matka tai sairastelu, voivat aiheuttaa väliaikaisia ​​takaiskuja.

Seuraa näitä nukkumisvinkkejä auttaaksesi lasta lepäämään ja saamaan tarpeeksi unta:

  • Aseta säännöllinen nukkumisaikataulu päiväunille ja yöunelle (vältä päiväunia myöhään iltapäivällä)
  • Luo 20-45 minuutin iltarutiini auttamaan lasta rentoutumaan
  • Ympäristön tulee olla rauhoittava, pimeä, viileä ja hiljainen
  • Lapsen tulee olla unelias mutta hereillä kun laitat hänet nukkumaan
  • Säästä lapsesi lempi-iltapuuha viimeiseksi

bedtime1_4.jpg

3-vaiheinen NATUSAN® -iltarutiini

3-vaiheinen NATUSAN® -rutiini sisältää kylvyn ja hieronnan, jotka molemmat edistävät vauvan onnellista, tervettä kehitystä. Kun rutiinit tehdään säännöllisesti, yhdistettynä rauhalliseen hetkeen ne auttavat vauvaa tietämään, että on aika nukkua.

1. – Iltakylpy

2. – Hieronta

             3. – Rauhoittuminen

 

Ainutlaatuinen NATUSAN®-iltarutiini on ensimmäinen ja ainoa iltarutiini, joka auttaa vauvoja ja leikki-ikäisiä nukkumaan paremmin vain yhdessä viikossa.

3-vaiheinen NATUSAN®-rutiini koostuu iltakylvystä ja hieronnasta sekä hiljaisesta hetkestä, jotka valmistavat vauvan yöunille.

Kokeile sitä seitsemän yön ajan ja huomaa, minkä muutoksen se voi tuoda sekä sinulle että vauvalle.

1. – Lämmin kylpy - NATUSAN® Bedtime Bath

Kylpy on täydellinen tapa aloittaa vauvan nukkumaanmenorutiini. Käytä pesutuotetta jossa on mieto, tuttu tuoksu, kuten NATUSAN® Bedtime Bath, rentouttamaan vauvaasi ennen nukkumaanmenoa.

2. - Hieronta - NATUSAN® Bedtime Baby Oil

Rentouttava hieronta on ihana tapa tehdä vauvan olo turvalliseksi, rakastetuksi ja valmiiksi nukkumaan. Käytä hoitoöljyä, jossa on rentouttava tuoksu, kuten NATUSAN® Bedtime Baby Oil.

Tutkimukset osoittavat, että säännöllinen kosketus ja hieronta osana nukkumaanmenorutiinia parantaa unen laatua ja määrää.

Hieronta voi auttaa sinua tunnistamaan ja vastaamaan vauvan kehonkieleen, ja se on erinomainen tapa tehdä pienokaisen olo turvalliseksi. Itse asiassa tutkimukset ovat osoittaneet, että paremman unen lisäksi vauvan hieronnalla on monia muitakin merkittäviä terveysvaikutuksia, kuten tunnesiteen vahvistuminen vauvan kanssa.

3. - Rauhoittuminen

Kylvyn ja vauvahieronnan jälkeen on aika laittaa vauva unten maille pienen yhteisen, rauhallisen hetken avulla.

Läheisyys ja kontakti sinun ja pienokaisesi välillä rauhoittaa vauvan hengitystä, rentouttaen häntä unta varten – hyvä syy pieneen kylvynjälkeiseen hellimiseen.

Varmista, että ilmapiiri on rauhallinen ja miellyttävä.

On parasta välttää aktiivista leikkiä tällä hetkellä, jotta vauva käy sänkyyn uneliaana, mutta vielä hereillä. Tämä voi auttaa vauvaa oppimaan rauhoittamaan itsensä ja palaamaan itse nukkumaan, jos hän herää yöllä.

Use transparent background for content area?: